Målgrupper
Målgrupper for STU
Autisme er en anderledes måde at sanse, forstå og navigere i verden på, som har stor betydning i sociale sammenhænge og i kommunikation med andre mennesker.
Autismen bliver ofte til et handicap i mødet med andre mennesker, fordi det autistiske menneske opfatter det sagte helt konkret, men ikke eventuelle antydninger, ironi, morsomheder eller ord med dobbeltbetydning.
Hos os indretter vi specifikke forløb, som er målrettet unge med autisme spektrum forstyrrelser og andre beslægtede diagnoser. Eleverne vil efter funktionsevne indgå på hold med tilsvarende kognitionsniveau, faglighed og social kapacitet.
Nogle af de unge i denne målgruppe kan på have potentiale for beskæftigelse eller vil kunne deltage i en uddannelse på særlige vilkår og støtte efter STU-forløbet.
Unge med disse forudsætninger sikres praktikforløb med det formål at give den unge så alsidige kompetencer som muligt i tilknytning til arbejdsmarkedet gennem længerevarende praktikker eller/og faglige forløb i samarbejde med for eksempel VUC Klar.
De unge i målgruppen udfordres af opmærksomhedsforstyrrelser, manglende impulshæmning, sociale problemstillinger, angst- og selvværds- eller lignende problematikker. Flere unge kan dog i udgangspunktet være praktisk selvhjulpne. De unge i målgruppen kan have potentiale for beskæftigelse eller vil kunne deltage i en uddannelse på særlige vilkår og støtte efter STU-forløbet.
Den unge sikres praktikforløb med det formål at give den unge så alsidige kompetencer som muligt i tilknytning til arbejdsmarkedet gennem længerevarende praktikker eller/og faglige forløb i samarbejde med for eksempel VUC Klar.
Unge med psykiske vanskeligheder udgør en meget bred gruppe, hvis ressourcer og funktionsevnenedsættelser varierer meget – både fra person til person og over tid for den enkelte.
Socialstyrelsen oplyser at halvdelen af alle psykiske lidelser opstår omkring 14-års alderen, mens tre ud af fire, der udvikler en psykisk sygdom, er syge ved 24-års alderen. Der er en markant del af de unge mennesker, som i dag ikke får en ungdomsuddannelse, som har psykiske vanskeligheder.
Generelt kan problemstillinger hos mennesker med psykiske vanskeligheder både udspringe af fysiske og psykiske symptomer og af de personlige eller sociale problemer, der kan følge med det at have psykiske vanskeligheder.
CSU-Slagelse indretter særlige og ”håndholdte” STU-forløb for unge med forskellige former for psykisk sårbarhed.
Nogle af de unge i denne målgruppe kan have potentiale for beskæftigelse eller vil kunne deltage i en uddannelse på særlige vilkår og støtte efter STU-forløbet.
Den unge med disse forudsætninger sikres praktikforløb med det formål at give den unge så alsidige kompetencer som muligt i tilknytning til arbejdsmarkedet gennem længerevarende praktikker eller/og faglige forløb i samarbejde med for eksempel VUC Klar.
Vi har STU-forløb for unge med kommunikative vanskeligheder. Det er en menneskeret at kunne kommunikere jævnfør handicapkonventionen, og derfor er det kerneopgaven at tilbyde alternativ og supplerende kommunikationsundervisning (ASK) til målgruppen med afsæt i den enkelte elevs ønsker og drømme.
Det overordnede mål er, at eleven i så høj grad som muligt lærer at træffe så selvstændige og så kvalificerede valg som muligt.
Målgruppen kendetegnes af unge med:
• Udprægede kommunikationsvanskeligheder
• Multiple funktionsnedsættelser
• Særlig kommunikationsbehov
• Meget lidt eller intet verbalt sprog
Arbejdet med ASK kræver specialiseret faglig indsigt og viden, som CSU-Slagelse har til rådighed.
Unge med erhvervet hjerneskade har fået skade i hjernen på et tidspunkt, hvor den endnu ikke er fuldt udviklet. Derfor er det en væsentlig faglig opgave, at den unge får rehabiliteringsindsatser, der har til formål at generhverve mistede funktioner. Samtidig skal den almindelige udvikling understøttes bedst muligt gennem STU-undervisningen.
Gruppen af unge med erhvervet hjerneskade har et omfattende rehabiliteringsbehov inden for både personlige, sociale og faglige områder.
Gruppen har også en øget risiko for at udvikle psykiske vanskeligheder.
Det understreger behovet for en koordineret og sammenhængende indsats med flere fagligheder, hvilket STU vi råder over.
Identitet, motivation samt fysisk og mental sundhed har en betydning for unge med svære handicaps mulighed for at deltage i fællesskaber og faglig undervisning. At arbejde med den unges motivation i STU-undervisningen er vigtig for at øge deres deltagelse.
Individuelle faktorer kan have en fremmende eller hæmmende betydning for, om den unge har mulighed for at deltage i sociale og faglige fællesskaber. De individuelle faktorer er blandt andet identitet, motivation, energiniveau samt fysisk og mental sundhed.
Undervisningen foregår på lokaliteter inden- og udendørs, hvor den unge kan færdes uhindret. Dette gælder også på holdundervisning og i aktiviteter med andre unge.
I tvivl om du STU Slagelse er det rigtige for dig?
Ingen er ens, heller ikke vores elever. Derfor kan det være svært at vurdere om det lige er det rigtige sted for dig. Book en rundvisning med en af vores vejledere og hør nærmere om hvad vi kan tilbyde.