Pædagogik & Metode
Pædagogisk tilrettelæggelse
Eleven er tilknyttet et fast pædagogisk team, som definerer det faglige og sociale indhold i undervisningen i forhold til den individuelt
tilrettelagte undervisning. Dette ud fra elevens ønsker beskrevet i uddannelsesplanen i samarbejde med UU.
Indholdet i undervisningen er tilrettelagt, vægtet og organiseret ud fra STU lovgivningens bestemmelser om både faglige, sociale og erhvervsrettede elementer8 og i overensstemmelse med Slagelse Kommunes
kravspecifikationer og kvalitetsstandard.
Alle i STU-teamet kender, agerer, reflekterer og beskriver elevens kompetencer og udfordringer og ingen i personalegruppen står alene med
undervisningsopgaven og relationsarbejdet i forhold til den enkelte elevs personlige, sociale og faglige udvikling.
Pædagogiske grundprincipper
Elevens individuelle undervisning tager altid udgangspunkt i den enkelte elevs zone for nærmeste udvikling og er ofte organiseret i en form for sidemandsoplæring og mesterlære med tilvænning og læring af metoder og kompetencer mod personlig mestring.
Personalet trækker på situeret læring og legitim perifer deltagelse som en analytisk forståelsesramme, der bruges til at analysere og udvikle den pædagogiske praksis, så den enkelte elevs deltagelsesmuligheder fremmes.
Netop elevens deltagelsesmuligheder i forskellige praktiske handlesammenhænge er omdrejningspunktet for det pædagogiske arbejde, hvad end det drejer sig om undervisningssammenhænge med et umiddelbart
praktisk eller teoretisk omdrejningspunkt eller helt andre sociale sammenhænge
Forankring i de pædagogiske grundprincipper
STU Slagelse fokuserer på tre overordnede dimensioner i vores STU, og som har stor betydning for undervisningens kvalitet. Det handler om interaktion i undervisningen, struktur og organisering af undervisningen og læringsmiljø.