For UU & Myndighed
Kvalitetsaftaler
STU-tilbuddet følger gældende kommunale kvalitetsaftaler og bliver registreret på STU-portalen i forhold til for eksempel målgrupper, takster, ydelser og praktikaftaler.
Efter et indledende afklaringsforløb på STU udarbejder Enheden for Specialundervisning og beskæftigelse i samarbejde med UU og den unge en forløbsplan, hvor indholdet i og tilrettelæggelsen af den unges individuelle uddannelsesforløb fastlægges. Herunder en oversigt over de aktiviteter, praktikker og bo-træningsforløb som skal indgå i uddannelsen.
Progressionsmålene i forløbsplanen udmøntes i et ressourcepapir og uddannelsesforløbet dokumenterer løbende aktiviteter, der har til formål at afklare den unges overgang til videre uddannelse, beskæftigelse, fritidstilbud eller sociale aktiviteter.
Der udstedes et uddannelsesbevis for færdiggjort uddannelsesdele når den unge slutter eller afbryder sin STU-uddannelse.
Undervisningen på STU er skemalagt med minimum 840 timers undervisning uden pauser.
Funktionsbeskrivelser
Funktionsevnebeskrivelserne inddeler eleverne i forhold til de takstgrupper, som er gældende for STU i Slagelse Kommune samlet ved Enheden for Specialundervisning og beskæftigelse.
Målet for undervisningen af de unge, samt det forventede aktivitets- og forsørgelsesgrundlag, er beskrevet først, dernæst er det helt overordnede støttebehov.
Derefter beskrives funktionsevnen og støttebehov i personlige, sociale og faglige udfordringer.
Beskrivelsen af funktionsevneniveauet og støttebehovet er kun vejledende, og beror i hvert enkelt tilfælde på en individuel og konkret bedømmelse. Det er muligt at eleven har andre støttebehov i forhold til parametre som alder, fysisk handicap, udadreagerende adfærd, mentalretardering med mere, som også har betydning for vurderingen i forhold til den enkelte funktionsevne
Den endelig vurdering i forhold til funktionsevne niveau og takstgruppe foregår i dialog mellem Enheden for Specialundervisning og beskæftigelse, UU og myndighed og efter en forudgående evaluering af et indledende praktikforløb på STU ved Enheden for Specialundervisning og beskæftigelse.
Funktionsgrupperne går fra 1 til 4 med et stadigt stigende støttebehov, og hvor en ung i gruppe 4 typisk vil have behov for 1:1 støtte.
Ydertimer
Udenfor skemalagt undervisning kan der tilkøbes individuelle timer til elever tilknyttet STU-forløbet på Enheden for Specialundervisning og beskæftigelse. Det vil typisk være timer til pædagogisk opsyn af elever i morgen og eftermiddagstimer før og efter undervisningens start og ophør. Dette gælder også for lukkedage og i skoleferier.